Блуждаене в мрака или здрависване с лявата му ръка



Автор: Траяна

Едва ли има любител на фантастиката, който да не е чел или поне чувал за „Лявата ръка на мрака“ от Урсула Ле Гуин. Отличен с „Хюго“ и „Небюла“, преведен на десетки езици и преиздаван в поне 95 издания (толкова са само описаните в Goodreads), от 1969 година насам романът остава крайъгълен камък на жанра. На български е публикуван в самостоятелно книжно тяло в поредицата „Галактика“, и съвместно с другите романи от Хейнския цикъл в поредицата „Велики майстори на фентъзи и фатастика“ на ИК Бард.

На планетата Гетен (или Зима) е изпратен първият посланник на Вселенския съюз – Гентли Ай. Съюзът обединява човешките същества обитаващи различните планети, и целта му е да тласка човечеството към обмен на знания. Гентли трябва да убеди гетенейските владетели, че съюзът няма за цел да узурпира властта им, а да ги приобщи към идеята за прогреса. Единственият му активен съюзник – министър-председателя на Кархида Естравен, скоро изпада в немилост, а Гентли е принуден да забегне в съседното кралство, където отново трябва да доказва, че не е луд извратеняк. „Луд“, защото говори за междупланетни полети, когато гетенейците дори не могат да си представят летене. И „извратен“, защото притежава пол, за разлика от всички обитатели на Гетен, които са двуполови и асексуални през по-голямата част от живота си. Сред ледените полета на Гетен, пратеникът на прогреса ще открие, че човекът не винаги посреща Прометей с отворени обятия.

„Лявата ръка на мрака“ по същество е критика срещу сексуалното неравенство, поднесена като разказ за въображаемо общество, в което всеки негов член може да се превърне временно в мъж или жена, според случайността.  Наред със сексизма, Урсула Ле Гуин громи национализма, тоталитаризма и някои други „-изми“. Изобщо за такова тънко книжле, романът е засегнал удивително много на брой социални явления.

За себе си мога да кажа, че отново не ме огря да разбера защо Ле Гуин е толкова възхвалявана. И при този роман, както и при „Землемория“, имах усещането, че гледам огромен пейзаж, в който действието се случва в долния ляв ъгъл, и ми трябва лупа, за да го разгледам. Не мога да се съсредоточа в тази проза – някак си още след първия параграф започвам да се разсейвам. Разбирам идеите на писателката, но не успявам да харесам начина ѝ на писане.

Може би след още едно десетилетие ще успея да изляза от мрака на недоумението.

5 thoughts on “Блуждаене в мрака или здрависване с лявата му ръка

  1. Хмм малко се различава от моето мнение за тази книга специално. Иначе наистина пише понякога малко мудно и тегаво. Землемория и мен не ме грабна, но „Лявата ръка… “ ми допадна. Но хубаво ревю🙂

    Liked by 1 person

    1. Знам, че ти е допаднала: твоето ревю е едно от малкото за книгата на български език. Всички са я чели някога, но ги мързи да пишат ревюта.
      Ако съдя по хората около себе си Ле Гуин се харесва на детайлните и търпеливи хора, а аз съм твърде далеч от това описание. Ти как мислиш?

      Like

      1. Може би има нещо такова. Аз съм на моменти, понякога мога да съм детайлна, понякога търпението ми излита през прозореца. Например Землемория бях подхващала да чета преди години и просто ми стана досадна и я оставих. Може би сега, след години, като по-улегнала ще успее да ме впечатли повече.

        Like

  2. Мисля, че е по-подходяща за най-младежките години на човек, когато въпросите за измите и секса вълнуват по-силно. Или поне на мен някога ми направи толкова силно впечатление, че макар сега да съм забравил почти всичко от сюжета, продължавам да я препоръчвам на четящи тинейджъри.:)
    А иначе сте съвсем прави за мудното разказване, особено в Землемория.:)

    Like

    1. 🙂 Като цяло фантастиката една в последните десетилетия почнаха да я смятат за „сериозна литература“, която да не е само за юноши.

      Like

Вашият коментар

