Ръдиърд Киплинг: Приказки (точно така)


автор: Траяна 

Напоследък се убеждавам, че посягайки към приключенските романи веднага след като се научих да чета, съм пропуснала да се запозная с някои големи детски книги. Творчеството на Ръдиърд Киплинг също ми бе непознато, докато съпругът ми не се възмути, че не знам каква е реката Лимпопо и не ми връчи „Приказки“ (в оригинал – Just So Stories), за да се образовам.

Приказките на Киплинг са едно истинско, неподправено удоволствие за малки и големи. Великият британец е взел няколко мита от различни култури, добавил е собственото си въображение и чувство за хумор и е направил подарък не само на своите, но и на всички деца по света.

Oсвен, че приказките са оригинални, фантасмагорични и поучителни (но не и със снизходителен тон), те са написани в поетичен ритъм, който в края на всяка история се превръща в стихотворение. Разбира се за пълното удоволствие огромен принос има превъзходния превод на Валери Петров. 

Не знам какво повече да Ви кажа, освен че чиста и искрена радост очаква всеки, който реши да прочете тези истории. Обясненията на автора за това как камилата се е сдобила с гърбица, а слончето с хобот ме накараха да се смея на глас. Определено ще ги чета на децата си.

И за да не разчитате само на моята дума, ви цитирам стихотворението, което ми хареса страшно много:

Слуги аз имам шест на брой
от странно естество.
Наричат се: Защо, Как, Кой,
Кога, Къде, Какво.
Щом нещо трябва ми, чрез тях
узнавам го завчас,
но всеки ден и на шесттях
почивка давам аз.
Когато те се уморят,
а аз съм с труд зает,
защо пък да не си поспят
от девет докъм пет?
Защо да нямат миг покой
за обяд и за чай?…
Но хората си имат свой
различен обичай:
едно девойче тука знам,
което няма жал
към своя много по-голям
домашен персонал.
Във пек и сняг, във дъжд и мрак
без отдих гони то
десетки Кой, стотици Как
и хиляди Защо!

Вашият коментар

