Тери Пратчет: Малки богове


автор: Траяна 

Странно е как книгите на Пратчет вече не са ми толкова забавни. И не говоря само за новите откровено мрачни романи като „Нощна стража“ или Snuff. Имам предвид  Тери Пратчет от класическия му, зрял период.  Като „Малки богове“ например – навремето се скъсвах от смях, когато прочитах реплика от рода на „Великият Бог Ом заговори на Брута, Избрания: „Псст!“. Тогава си мислех „Кой бог си се обръща така към последователите си?!“

Сега, след доста прочити и доста изтърколени години, съм наясно, че всеки бог се заражда в нечия глава като малък глас, който първо подшушва идеи, после раздава заповеди за това кое е правилно или не, кои са другите, неверниците, враговете, които трябва да бъдат стъпкани в името на Правилната Вяра. Вече не ми е толкова смешно. Книгата не се е променила, нито е остаряла. Аз съм.

Мисля, че всички знаят кой е Тери Пратчет. За отшелниците живели на стълб в пустиня в последните двайсет години: британският гений на социалната сатира, който маскира книгите си като фентъзи за свят, населен с джуджета, торлове, магьосници и всевъзможни същества. За тези, които знаят кой е Пратчет, но не могат да го харесат: дайте му шанс с „Малки богове“. Дори да не успеете да харесата стила му, поне ще сте прочели една от малкото книги за религия, които си струва да бъдат прочетени. Всички религиозни книги, твърдят че са единствените правилни книги, но повярвайте ми, когато ви казвам, че това е Книгата.

„Малки богове“ представлява един блестящ анализ за зараждането, развитието и смъртта на боговете, философско есе за същността на вярата и на църквата, за границата между етиката и морала. Наред с това, ако имате грам чувство за хумор, няма как да не се смеете от сърце, въпреки сериозните теми, когато четете за Великия Бог Ом въплътен в едноока костенурка, или за неговия пророк по неволя Брута.

Съжалявам, че не писах са този роман преди десетина години. Щеше да бъде много по-ентусиазирано ревю. Сега мога само да обобщя – дори да не ми е най-любимата книга книга от сър Пратчет, то тя според мен е най-значимата му.

One thought on “Тери Пратчет: Малки богове

  1. Аз бих поспорил, че най-значимата му книга е „Nation“, но дори и да съм прав, „Small Gods“ (и философията на целия принцип) е някъде там, в челото на класацията.

    Like

Вашият коментар

