Тери Пратчет: Стражите! Стражите!


автор: Траяна 

Сър Тери Пратчет е отдавна признат майстор на перото. В България името му продава доста по-големи тиражи, отколкото всички еднодневки.  Нямам вече спомен кога точно попаднах на Пратчет, но е било някъде след 1994 г., защото тогава е издадена на български „Еманципирана магия”, и това първо за мен заглавие ме превърна във фанатичен поклонник на Тери Пратчет. Дотам, че да ходя на специални екскурзии до Варна (уж на опера), а всъщност, за да посетя сергиите зад операта и да изкихам събираните с месеци пари за колкото книжки ми стигнат.

Та… защо точно „Стражите! Стражите!”? По една единствена причина – това е любимата ми книга от Пратчет. Не е най-добрата, не е най-силната, и не е най-значимата му книга. Но дава началото на една поредица, която с удоволствие препрочитам винаги, когато на хоризонта се зададе нова книга за Градската стража на Анкх-Морпорк. В случая – последното попълнение е Snuff, излязла през октомври миналата година, която все още ми предстои да прочета. Реших преди това да си припомня по-старите книги и да ги препрочета, този път в оригинал. С голямо задоволство отбелязах, че преводът на Мирела Христова от 1998 г. е просто перфектен. Разбира се, не успява изцяло или пък по съвсем идентичен начин да предаде някои каламбури, но няма изрязани моменти, а игрите на думи са преведени с усет и познания за българския език, на които се възхищавам.

„Стражите! Стражите!” е роман за вече ненужната Нощна стража на града и нейните последни четирима представители: един капитан, който не може да понесе цинизма на реалността (или своя собствен) без да изпие бутилка уиски; един дебел и страхлив, но по своему лоялен към колегите си сержант; ефрейтор, който се нуждае от документ, че се числи към човешкия род; и един ентусиазиран новак. Разбира се, има и дракони, и благородна девица, и битки, и наследник на короната. Преди всичко, обаче, има гъбаркане с всички гореспоменати елементи на типичното фентъзи. Ако не сте чели от нормалните фентъзи романи, трудно ще оцените хумора на Пратчет. За да е смешна пародията, трябва да ви е известно какво пародира.

„Стражите! Стражите!” развива и една чудесна детективска история, което е другата причина да харесвам цялата поредица за Стражите.  Пратчет винаги заплита интригуващо престъпление с неколцина възможни извършители. Никой от тях не е невинен (поне Патрицият Ветинари е убеден, че в Анкх-Морпорк няма невинни граждани).

Ако сте фенове на фентъзито и не сте пробвали досега да четете Тери Пратчет: спрете, отбийте се до най-близката книжарница и се сдобийте с бройка от този роман.

В каква последователност да четете романите на Пратчет можете да окриете на тази диаграма, поместена в най-подробния сайт, посветен на Света на Диска: http://www.lspace.org/ .

7 thoughts on “Тери Пратчет: Стражите! Стражите!

  1. О, диаграмата и сайта са неописуемо оргазмично чудесно чудесни 🙂
    Хич не ме бива да се изразявам като съм ентусиазиран 🙂

    Like

  2. Още една от книгите, които заседяват в стека. Мъжът ми специално ми я купи, с цел да ме запознае с Пратчет. И дори започнах да я чета. Но в неподходящ момент и не ми се случи да я довърша. Не, че не ми хареса…
    Честно казано, май няма и да я дочета на български език. Заглавието и някои моменти ме наведоха на мисълта, че ще трябва да се сблъскам с Пратчет на английски…

    Like

    • Специално преводите на Мирела Христова са наистина хубави, но ако имаш възможност вземи оригинала. Ние в момента купуваме бавно и полека книгите на английски, макар да ги имаме и на български даже в по две копия от времето, когато всеки от нас си е поддържал самостоятелна колекция 🙂

      Обезателно дай шанс на Пратчет.

      Like

Вашият коментар

