Скот Уестърфийлд: Голиат


автор: Траяна 

Goliath, трябва да призная, бе леко разочарование.  Но само леко и то основно, защото отново си напомпах очакванията, предвид прекрасните първи две книги в трилогията – Leviathan и Behemoth. Скот Уестърфийлд поддържа чудесно темпо във финалната книга, но голямата кулминация не ме развълнува кой знае колко. Може би, защото не съм четиринайсетгодишна и съм наясно, че писател, който досега се е придържал към логиката, няма да изневери на себе си.

Едно от най-големите достойнства на Уестърфийлд е неговата умереност. Въпреки че твори алтернативна история с романтична нишка, той успява да създаде един финал, който е щастлив без да е лигав или да излиза от границите на приемливото за разумния индивид. Никакви клифхенгъри, никакви божествени намеси и неочаквани обрати. Щастлива съм да доложа, че опитите на Хабсбургския престолонаследник да спре войната не довеждат до магическо разрешаване на проблема. И все пак читателите не биха останали разочаровани.

Този път приключенията на Дерин и Алек ги отвеждат от руската тундра, през Токио и Мексико до Ню Йорк. От всички гореспоменати места бяха описани доста колоритно, но за мен най-много ми допадна екзотичната атмосфера на Токио – ярка, запомняща се и уникална. Уестърфийлд описва с големи детайли и майсторство характерната смесица от традиции и западно влияние – дори уличния търговец на супи бе интересен и важен. (Не толкова, колкото ССПГ, но все пак.)

Единствената ми забележка към целия роман бе присъствието на Никола Тесла. Ще ми се поне веднъж да прочета стийм пънк/алтернативна история без да ми набутват в лицето великия Тесла, чиито труд си има цяло стадо фенове дуднещи за световните конспирации. Още повече, че този път той игра и задължителния луд учен. Това клише особено много ми бърка в джигера. Познавам голямо количество учени – биолози, генетици, химици, еколози и математици. Мога да доложа, че от цялата група не бих определила някого като клинични луд или откъснат от реалността. Даже си имат и други интереси, освен работата.

В заключене – поредицата е наистина чудесна. Струва си да се издаде на български език, защото комбинацията от приключески, исторически и военни елементи би заинтересувала таргет групата от 9 до 14 годишни, а повечето от тях нямат възможността да четат в оригинал. Лично аз бих я купила на децата си без притеснения, че ще ги засипя с насилие или секс.

Поредица „Левиатан“:

1. Leviathan– ревю
2. Behemoth – ревю
3. Goliath

3 thoughts on “Скот Уестърфийлд: Голиат

  1. Все още се чудя за тази поредица. Много харесвам Скот Уестърфелд. Но май тази е прекалено детска?!

    Я кажи за илюстрациите – гледала съм ги само от блога на автора и са просто… зашеметяващи! Как са на хартия?

    И пак да питам, а другите поредици на автора защо не ги харесваш?

    Like

  2. Детска е. Ако не си настроена за четене на детска книга, по-добре не се захващай.
    А за илюстрациите – само на ел. вариант ги имам и не докато не се сдобия с хлапе не мисля да купувам книжните тела – и без това няма място у дома.
    Е аз нищо друго не съм му чела на Уестърфийлд. От къде реши, че не ми харесва?

    Like

Вашият коментар

