Нийл Геймън: Книга за гробището


автор: Траяна 

 

I played in the graveyard when I was just a boy
I’d run among the headstones myself I would enjoy
But I was young and hardly knew what would happen then
I played in the graveyard and I’ll be back again
(Loudon Wainwright III – Graveyard)

Нийл Геймън.

Нужно ли е да казвам повече, за да ви накарам да посегнете към книгата? За мен името на този писател отдавна е равнозначно на гаранция за качествено четиво. Без значение от жанра или формата на творбата.

The Graveyard Book представлява YA сборник разкази обединени от общи главни герои и подредени в хронологичен ред. През 2008 г. „Надгробният камък на вещицата” печели наградата на сп. „Локус” за повест. По-късно децата на Геймън и близките му започват да задават въпроси за героите. Как точно деветгодишния Никой Оуенс е започнал да живее в гробището? Кой е неговия опекун Силас? Защо Джак иска да убие Никой?

И разбира се Геймън развихря въображението си с историята да сирачето, което допълзява в гробищата, където мъртвите го отглеждат с общи усилия. Всяка глава–разказ е ново приключение, което учи Никой на нещо значимо за живите и мъртвите. Срещаме вещица, откриваме древно съкровище, учим се да викаме за помощ на над двеста езика, посещаваме Гулхайм – градът на трупоядците, овладяваме изкуството на Изчезването и Вменяване на страх.

Нийл Геймън винаги успява да ме влюби в творбите си. Най-често две изречения ми стигат. И как да не се влюбя в поетичния стил на автор, способен да напише следното описание:

At the best of times his face was unreadable. Now his face was a book written in a language long forgotten, in an alphabet unimagined.

Гениален.

Леко мрачна, но не твърде много, детска и не съвсем, фантастична и реалистична, The Graveyard Book е прекрасна книга за всяка възраст. Ако това доста кратко ревю не ви е убедило, че искате да се сдобиете с романа, то отчетете факта, че The Graveyard Book има множество номинации и няколко значими награди сред които „Хюго” за 2009 г. в категорията за роман, и награда на сп. „Локус” за YA категория.

А и едно птиченце ми подшушна, че в обозримо бъдеще очакваме илюстровано издание на български.

4 thoughts on “Нийл Геймън: Книга за гробището

  1. Напоследък ме мързи да чета, но с това ревю определено ме караш да се запътя към книжарницата😀

    Like

  2. За българското издание – по към средата-края на годината търси. Все още е в предпечат и се договарят чии рисунки да купуват.
    Но от изданията на ангийски на мен повече ми хареса това с рисунките на Крис Ридъл.🙂 И определено си струва, както всяка книга на Геймън. Фен съм, както си и личи от ревюто🙂

    Like

  3. Прочетох я вчера🙂 УНИКАЛНА🙂 Мисля да й напиша ревю, но толкова изящно мрачно фентъзи отдавна не бях чел. Може би се превърна в любимата ми негова книга. Не усетих как я прочетох, а и пък се почувствах пак на 12🙂

    Like

  4. Пиши, пиши – има какво още да се каже за сборника.
    Ще ми се да видя дали ще продължиш да твърдиш, че „Никъде, никога, никой“ е най-изящната му книга.😉

    Like

Вашият коментар

