К. Дж. Чери: Русалка


автор: Траяна 

Rusalka е един от онези романи, който предизвикват крайни реакции – или се харесва страшно много на читателя или го отказва на около стр. 30. Аз преминах и през двете фази. Първоначално бях очарована до към средата на книгата, след което ми идеше за завия от бавното развитие на действието. С мулешки инат я довърших по причини, които ще премълча.

Базиран на руски фолклор, Rusalka представлява нестандартен фентъзи роман. Най-вече заради стилистиката на Чери. Но за това – после. Преди това – няколко думи за сюжета и героите.

Саша Мисуров е типичния главен герой на фентъзи четиво – сирак с магически способности, който бива изкаран от познатата си среда и му се случва случка. Във въпросното приключение го въвлича авантюристът Пьотр Кочевиков, който за една нощ от пройдоха се превръща в беглец от закона. Съдбата го завлича в конюшнята, където работи Саша, и двамата предприемат бягство извън града, за да се отзоват в омагьосана гора, където ще срещнат русалка, стар магьосник и няколко свръхестествени същества.

Онова, което страшно много ми допадна в романа е липсата на клишираност. Чери е невероятен писател-психолог, който разголва и най-интимните мисли на героите си без да ги черни или идеализира. Сблъсъкът между циничния реализъм на Пьотр и наивната суеверност на Саша заема централна роля в началото на романа и подклажда напрежение у читателя. В тези начални глави опознаваме и двамата герои, който за щастие не влизат в утъпкания коловоз на отношенията „зелен сирак-юнак и неговия опитен учител-заместител на баща”. Напротив – ролите са обърнати. Момчето Саша поема ролята на закрилник, докато Пьотр израства емоционално и съзрява за магическото около себе си.

Едва, когато русалката Евешка и стария маг Ууламец също се превръщат в главни герои, Чери позволява на читателя да си отдъхне, че в нейния измислен свят магията съществува. Това обаче си остава единствената константа в свят, който се управлява от няколко магьосника едновременно.

Непредвидимостта на сюжета бе единствения стимул да довърша този роман без действие. Някъде към страница 200 осъзнах, че героите се подмотават в една и съща гора от 150 страници насам, и че в оставащите ми 180 страници те ще продължат да се спъват в шубрака. В този момент трябваше да реша дали да пресека Рубикона. Направих го и все още не мога да реша, дали не трябваше да изоставя легионите си на прословутата река и да се върна с писъци в Галия. Знам, че след няколко месеца няма да съм способна да разкажа каквото и да е било от сюжета, но ще помня имената на всеки един герой.

Четете „Русалка“ само, ако с нагласата, че почти всичко се случва на ниво „психология на героите” и при това мнооооого бавно.

5 thoughts on “К. Дж. Чери: Русалка

  1. тази ще я чета задължително. набелязал съм я още от времето, когато Ники ми разказваше за нея, дано скоро й дойде времето.

    Like

  2. А ти откъде я докопа тази книга – в амазона ми я дава изчерпана, няма я по торентите за книги, които знам, а цялата трилогия ми идва толкова класически „екзотична“, че лигите ми текат…

    Like

  3. 🙂 Гореупоменатия от Владо Ники ми я даде.

    Доколкото знам той я е купувал на старо през Амазона, щото е най-запаления фен на К.Дж. Чери в България.

    Like

    • П.П. Ако дадеш мейл ще получиш линк за смъкване на архив с аудиокнигите на трите книги от тази поредица 😉 Драсни на shannara.bg[v]gmail.com, ако не искаш да пускаш тука мейла.

      Like

  4. Пробвала съм с аудио книги, но някак не мога да се съсредоточа в глас, пък било то и на професионален диктор 😦

    Like

Вашият коментар

