Ричард Матисън: Аз съм легенда


автор: Траяна 

Когато през 1954 г. излиза повестта на Ричард Матисън „Аз съм легенда”, тя е събитие. Филмирана е неколкократно и мнозина смятат, че дава облика на „новия вампирски роман”. Да, „Аз съм легенда” разказва за вампири, но тя е много повече научна фантастика, отколкото хорър в чистия му вид.

Повестта е историята на „последния човек на Земята” и борбата му със самотата. Началото ни хвърля в опустошения Лос Анджелис, където в една къща със заковани прозорци живее Робърт Невил. Единствено той е останал незасегнат от вампиризма, с който са заразени всички останали разумни същества. Ежедневието му се състои от дялкане на ясенови колци, избиване на живите и мъртвите вампири и пиене на фона на класическа музика. Еженощието – от борба с нагона, със спомени за по-добри времена и понякога – от престрелки. И пиене.

Постепенното натрупване на нови факти за вампирите обаче го кара да започне системни научни изследвания, които ще разкрият причината за болестта. Именно научното обяснение на вампиризма и изобличаването на някои от митовете за кръвопийците поставя „Аз съм легенда” в графата „научна фантастика“. Тук липсват мистиката и свръхестествени елементи на хоръра, а в интерес на истината – и усещането за страх, което все пак е основната характеристика на жанра.

Матисън определено не се е опитвал да всели чувство за ужас у читателя, защото в  повестта липсват дълги моменти на напрежение, предхождащи кървава сцена. Нямаме и наистина потрисащи сцени на насилие или перверзии.

Запомнящото се в романа е самият Невил. „Аз съм легенда” е вивисекция на вкопчен в съществуването си човек, който бавно и сигурно оскотява от самота. Честите му емоционални сривове се дължат не толкова на загубата на любимите му съпруга и дъщеря, колкото на съзнаването, че е последният човек на планетата. Дългите му периоди на пиянство се редуват с гневна активност и пориви да излезе и да говори с виещите пред вратата му вампири. Невил изпитва такава необходимост да общува, че поставя оцеляването си на карта, нарочно удължавайки взаимното дебнене със съседа си вампир Бил.

За да пресъздаде пълната изолация на героя си и психическия му разпад, Матисън развива действието предимно в къщата на Невил и много рядко извън нея. Сюжетът не се отклонява и за момент от героя, описанията на разрушения град и вампирите са през очите на Невил. Този подход до голяма степен опростява сетинга на романа, като оставя на въображението на читателя твърде много елементи. Но по мое мнение жертвата си е струвала, защото така фокусът върху самотата на Невил е много по-силен.

Чисто стилистично „Аз съм легенда” не блести с големи достойнства, може би би се получила по-добре, ако беше с петдесетина страници по-дълга. И все пак си мисля, че психологически издържаният образ на Невил компенсира този недостатък.

А защо повестта се казва така, ще трябва да прочетете и разберете сами. Българското издание е от 1998 г. под No. 28 в библиотека „Фантастика” на ИК „Офир”, така че е малко трудно намираемо, но си струва да се поразшетатe по кашон-книжарниците. Томчето съдържа също така пет разказа и една поема, както и библиография и филмография на Ричард Матисън.

Първоначална публикация в starlighter.info,
февруари 2008 г.

2 thoughts on “Ричард Матисън: Аз съм легенда

  1. Това звучи интересно! Чак и на мен ми се причете, макар да не харесвам фантастични книги. Но филмът с Уил Смит много ме накефи.
    Добавям те към списъка с блогове на Библиотеката, явно освен за Рамщайн пишеш и за книги :))

    Like

  2. Книгата е чудесна. Най-добре забрави екранизацията с Уил Смит, преди да започнеш книжката. Нямат нищо общо – и най-разочароващото за мен от филма беше именно краят. Цялата идея на писателя се изкриви типично по американски.

    Like

Вашият коментар

